IAC

= Premsa =

Marxa per l'Educació Pública

1a Etapa: dissabte 24 d'agost de 2013

Aquest matí ens hem donat cita a l'estació de Sants les persones de Barcelona i rodalies que formem la marxa per l'educació pública, i hem agafat el tren groc. S' hi han afegit grups al llarg del trajecte. A l'estació de Ribes hi havia una vintena de persones i n'han arribat més. En total unes 150 persones ens hem concentrat a l'estació.

Una roda de premsa ha engegat oficialment la marxa que ha començat amb un escarni a la segona residència d'Irene Rigau. A la Roda de premsa hi han participat diferents sectors de la comunitat educativa.

Després de l'escarni ens hem manifestat pel centre de Ribes, la qual cosa ha sorprès habitants i estiuejants. Ens hem trobat amb reaccions de tota mena, des de compres de samarretes a invitacions a abandonar el país als companys andalusos.

Hem acabat fent un acte públic amb la intervenció de professorat de bressol fins a universitat, famílies i estudiants universitaris. Remarcable ha estat la intervenció d'infants de primària, molt emotiva i encertada. També han parlat membres de la PAH i del SAT.

A la tarda hem marxat des de l'estació de Ribes fins a Campdevànol sota una forta pluja. A la carretera ens han ofert refrigeris de forma espontània. Hem rebut els ànims dels cotxes que passaven pel nostre costat. 14 km intensos amb una variada participació en un ambient familiar i festiu tot i la forta pluja i el fred.

En arribar a Campdevànol hem fet una manifestació per dins del poble molt emotiva amb moltes mostres de simpatia i suport popular.  Hem cridat consignes en favor dels serveis públics i anticapitalistes. La gent del poble assentia i saludava les consignes contra el rescat a la banca.

Després hem marxat cap a Ripoll amb uns moments molt emotius de solidaritat mútua amb els bombers en lluita.

La manifestació de Ripoll s' ha escurçat per la forta pluja que ha deixat els carrers deserts.

La xerrada prevista s' ha endarrerit. Ha estat un anàlisi de la llengua i les polítiques educatives: Maria Plana, Joan Blanco i Ma Antònia Font s' han referit al Principat, País Valencià i Illes Balears respectivament.

La xerrada ha estat després del sopar que hem compartit amb ells. El més car de la marxa per 10 euros, a un restaurant.

Dormim al carrer Núria acollits per l'associació de veïns que demà, diumenge, ens convida a esmorzar a tots els marxistes. Sacs a terra i molta humanitat.

Marina Pérez i Ramon Font.

2a Etapa: diumenge 25 d'agost de 2013

Hem dormit al local de l'Associació de Veïns Ripoll-60 del carrer Núria. Unes 60 persones amb mala consciència d'haver espantat a dos gossos amb els seus roncs.

L'associació de veïns ens ha ofert un esmorzar de la qual cosa n'estem molt agraïdes.

Hem sortit cap a Montesquiu, allà hem tingut una rebuda molt emotiva i treballada. Mestres, famílies i la colla gegantera de Montesquiu havien preparat un cercavila amb els gegants de la Festa Major.

Després d'una assemblea organitzativa hem dinat molt bé gràcies a la cuina casolana de força veïnes del poble.

Havent dinat hem celebrat un acte amb la intervenció de professorat de bressol, primària, secundària i universitat i un dels organitzadors de la benvinguda.

A les 16 hem fet camí de muntanya cap a Torelló. El camí preciós, ple d'ortigues, travessant un riu i gaudint de la natura. Hem composat l'himne de la marxa: M'agrada la marxa m'agrades tu.

Hem marxat amb companyes d'Osona i hem rebut el suport del poble. En arribar a la plaça Vella hem fet un acte explicatiu de la marxa. Després de sopar al Restaurant d'en Miquel a preus populars, i molt ben acollits, hem dormit a l'Institut de Torelló, la qual cosa agraïm especialment per l'actual context de política repressiva de l'administració.

Dutxes i espais amplis: plaers desconeguts fins ara.

Marina Pérez i Ramon Font.

3a Etapa: dilluns 26 d'agost de 2013 Torelló-Vic

Ens hem llevat i tot seguit hem esmorzat les sobres d'ahir a l'Institut de Torelló. L'opinió general és que hem descansat millor, La nit ha estat tranquil·la exceptuant la irrupció, a mitja nit d'un estudiant maresmenc que ens ha delectat amb els seus balls.

La sortida era a les 10 h. a l'estació de tren. Se'ns hi han afegit més persones per a fer el tram Torelló-Vic, en total 105 i quatre gossos hem marxat cap a Manlleu.

A Manlleu hem entrat en manifestació cridant les consignes que comencen a ser habituals i cantant l'himne de la marxa.

A la plaça del mercat hem tingut molt bona rebuda. Un riu groc amb noves samarretes que encara no havíem vist, s' hi ha afegit. A les escales del mercat hi hem celebrat un acte en el qual hem presentat la marxa a la població, i hem pogut gaudir del monòleg que havia preparat un professor de Manlleu al voltant del tema de l'educació.

L'organització de Manlleu ens tenia preparats uns pollastres a l'ast i unes seques per menjar a l'embarcador, però la pluja ho ha impedit. Hem superat la previsió de persones que esperàvem per a dinar, la qual cosa vol dir que la marxa enganxa. Tot i així, el Casal Boira Baixa  ha acollit de forma exemplar a les més de 70 persones.

La marxa cap a Vic ha estat molt alegre. Hem comptat amb la presència d'un company de lluites des del temps de la facultat que ara és diputat de la CUP. Hem gaudit de la seva presència, afortunadament encara el veiem com un company.

En total unes cent persones hem entrat a Vic cridant amb molta força. En arribar al centre ens han rebut les gralles i un xàfec descomunal. La pluja i les gralles ens han acompanyat a la plaça del mercat.

L'acte a Vic s' ha celebrat davant la Nyàmera on s' ha presentat el col·lectiu Educació és futur, l'Assemblea de drets socials i la marxa.

Després del sopar ofert per la Nyàmera hem gaudit del concert del Replà, Joan Silva i Darwin.

En acabar el concert hem vist que encara tenim forces perquè hem utilitzat la nostra megafonia per a continuar amb la ballaruca.

Per respectar el veïnat hem decidit anar a l'INS La Plana a dormir la qual cosa volem agrair. També hi ha hagut a qui li ha costat dormir més. ...Entre somnis hem sentit la Rafaella Carrà.

4a Etapa: dimarts 27 d'agost de 2013 Vic - Hostalets

La nit ha estat curta però hem descansat millor. La primera dutxa del dia amb ha estat amb aigua calenta. Després d'esmorzar a l'INS Plana de Vic, hem fet una assemblea on s'ha decidit lliurar-li el manifest a l'alcalde de la vila.

A les 12h. ha començat la cercavila pel mercat de Vic, amb participació dels grallers i de companyes d'Osona. Ens han demanat manifestos per a penjar a les parades i hem pogut interaccionar amb la gent del mercat.

En lliurar el manifest a l'alcalde hem comprovat la contradicció que li representa haver de defensar les polítiques del departament quan el seu discurs aposta per l'educació.

A la plaça la marxa s' ha trobat amb el líder d'un partit d'extrema dreta amb representació municipal. Li hem fet un escarni.

El dinar ha estat lliure, la majoria hem anat a la Nyàmera, on ens han fet uns entrepans boníssims.

A la tarda hem anat en manifestació cap a la sortida de Vic cridant lemes amb la gent d'Osona. A la sortida de Vic, s'hi han afegit mestres i famílies de Tona i dels Hostalets de Balenyà. Més d'un centenar de persones ens hem vist sorpreses per un xàfec intens que ens ha fet arribar a l'escola El Castell tots ben molls.

L'AMPA de El Castell, amb alguns mestres i alumnes, ens ha preparat un berenar. Els parlaments en defensa de l'escola han estat molt emotius. Una representant ha agraït que la marxa hagi passat per l'escola, tot expressant que se sentien molt acompanyats.

A la represa cap a Balenyà hem tingut una petita treva amb l'aiguat. La treva ha acabat en entrar al poble on la pluja ha fet que arribéssim xops. Això no ha estat un obstacle per a cridar consignes anticapitalistes i en defensa dels serveis públics amb més força que mai. Les nostres cordes vocals comencen a estar malmeses.

En arribar a Balenyà, unes 80 persones han assistit a l'acte públic "Models pedagògics alternatius" amb la intervenció de Armengol Gassiot, Rosa Canyadell, Emili Cortavitarte i Núria Comerma.

Després hem gaudit d'un sopar ofert per L'Ajuntament a l'escola Joan XXIII. Hem ocupat tots els espais de l'escola per a dormir. Una dotzena de persones han estat reunides fins la 1 per a qüestions organitzatives. La nit s' ha tornat a fer curta: despertador a les 6:30.

5a Etapa: dimecres 28 d'agost de 2013 Hostalets de Balenyà - Granollers

Ens hem llevat a les 6:30. A les 7 han arribat les càmeres de rtve que ens han acompanyat fins al Figaró. La marxa  ha fet camí de muntanya. Els peus comencen a estar malmesos entre molts de nosaltres. Ens han abandonat companys de marxa que trobem a faltar. La convivència està estrenyent vincles entre nosaltres. Aquesta marxa té molta energia concentrada i tenim la sensació que això pot ser profitós en el futur.

L'arribada al Figaró ha estat apoteòsica. L'acollida del poble ha estat molt càlida i digna d'agrair. La manifestació ha estat molt festiva i el dinar molt bo i polititzat amb consignes i el discurs de l'alcalde que ha estat molt aplaudit per la marxa.

A les 16 hem sortit cap a La Garriga on ens hem manifestat amb l'himne oficial "M'agrada la marxa, m'agrades tu" que corra com la pólvora per les xarxes socials. La rebuda dels vallesans ha estat molt bona i prou nombrosa. Ens han ofert un berenar molt bo, hem presentat la marxa, i hem sortit plegats cap a Granollers. La marxa feia patxoca. Ens hem aturat davant l'actual Ajuntament de Les Franqueses i hem fet alguns parlaments i un petit descans davant aquest edifici que era una antiga escola franquista amb la típica separació d'espais entre nens i nenes.

L'arribada a Granollers, on era dia de Festa Major, ha estat d'allò més emotiva; una comitiva en representació de la PAH de Granollers, l'Assemblea de mestres del Vallès i l'escola bressol La Font ens estaven esperant a la Plaça Maluquer. La Marxa ha entrat sota el crit uníson de "si que es pot!!", el qual ha estat aclamat per les persones del carrer i un cop arribats a la Plaça hem fet una abraçada simbòlica demostrant allò de que "la millor arma és la solidaritat".

Hi ha hagut unes quantes intervencions de tots els col·lectius i hem anat cap a l'escola Miquel Llovet a deixar les motxilles i dutxar-nos.

Seguidament un sopar popular preparat expressament per als integrants de la Marxa i obert als companys i companyes que ens acompanyaven. Un agradable refrigeri i ballaruca de festa major, amb reconeixement a la Marxa Educativa per part del Dj. Una altra nit que se'ns ha fet curta. Despertador a les 7.00h.

6a Etapa: dijous 29 d'agost de 2013 Granollers - Cerdanyola

Ens hem llevat a les 7 del matí. Hem esmorzat entrepans i fruita i hem sortit cap a la plaça del mercat on hi hem quedat.Un cotxe de suport ha acompanyat a un company a curar-se els peus al CAP, que s'hi ha tornat a afegir a mig camí. En sortir de Granollers la marxa ha rebut la visita d'una unitat mòbil de televisió que ha entrevistat a dues companyes. Ha estat l'etapa més dura: 20 km. a la Catalunya industrial per la vora d'un riu contaminat amb un paisatge desolador i una calor insuportable. Sota el sol hem trobat a faltar l'aigua del Pirineu. A l'alçada de Mollet, uns vallesans han ofert gaspatxo a la marxa la qual cosa hem agraït molt i ens ha estat de gran ajut. La marxa ha arribat extenuada, sort de la gran rebuda a El Local de Ripollet on molts coincideixen que ha estat el millor àpat de la marxa: una fideuà i tabulé per als vegetarians.

Havent dinat hem fet una roda de premsa amb la intervenció de dos companys de Ripollet, un mestre interí i una companya de Torelló que no té vinculació directa amb el món de l'educació, que es va afegir a Ripoll i que tenia la idea de venir fins a Balenyà, tot i que finalment arribarà a Barcelona: la marxa enganxa.

A les 17h. ha arrencat la marxa en manifestació de Ripollet a Cerdanyola. La rebuda a Cerdanyola ha estat espectacular, un bàlsam després d'un matí tan dur. Passat el pont de la RENFE moltes pancartes, molta gent i molta alegria se'ns han afegit amb aplaudiments i clàxons dels cotxes.

Hem entrat en manifestació a la Plaça de la Vila on companys i companyes estaven esperant i s'han sumat a la concentració; alla hem fet un acte públic amb parlaments de diferents participants a la marxa i també de l'Ampa de l'escola Xarau, que ens han rebut i ens han acompanyat al pavelló esportiu on hem passat la nit.

Després d'explicar les reivindicacions dels marxaires, una companya ha explicat contes infantils pels nens i nenes que hi havia a la plaça i seguidament el Col·lectiu Mala Herba ha montat unes taules a l'aire lliure i ens ha ofert un sopar popular a base de gaspatxo i macarrons, en un ambient molt agradable i de franc per tots i totes les participants a la marxa.

Per finalitzar la nit hem fet una sessió de cinema a la fresca i hem estat mirant videos sobre diverses reivindicacions educatives: escoles que volen tancar, la LOMCE...cansats i emocionats hem anat caminant cap al pavelló on hem estès les màrfegues i els sacs i hem descansat esperant les darreres etapes de la marxa.

Marina Perez i Ramon Font

7a Etapa: divendres 30 d'agost de 2013 Cerdanyola - Badalona

Avui ens hem llevat sobre les 8 del matí, doncs a les 9 venien les persones que netegen la pista del pavelló i ens hem hagut d'espavilar. L'amabilitat de l'Ampa de l'escola Xarau ens ha permès esmorzar pastes dolces i sucs variats.

A les deu hem anat al local de La Clau, on s'ha reunit la comissió de comunicació i posteriorment s'ha realitzat una assemblea. Hem dinat per lliure.  La marxa s'ha reprès a les 16h. des del Pont Vell de Cerdanyola on ens hem trobat unes 120 persones.  En el nostre pas per Montcada i Reixac ens han rebut diverses associacions del poble amb pancartes penjades a una plaça del poble.  Alguns d'aquests companys també s'han afegit a la marxa. Hem tingut una altra sorpresa a Santa Coloma on ens esperaven amb talls de meló i beguda, a les festes alternatives a Can Zam.

En entrar a Badalona també hi havia gent amb pancartes esperant-nos. La visió del mar ens ha fet notar que la marxa arribava a la seva fi. Per Badalona hem cridat consignes antiracistes i antifeixistes en referència a les polítiques xenòfobes del PP de Badalona.A la plaça Pompeu Fabra s'ha vist que Badalona és un referent en la lluita per l'escola pública. Molta gent ens esperava a la plaça on hi ha hagut intervencions de Badalona es mou i d'Assemblea Groga.

Hem sopat al mateix lloc on dormim: l'Escola Lola Anglada, afectada pel deteriorament del temps i en constant reivindicació d'un espai en condicions. Ens han convidat a sopar i ens han ofert un concert de rock que ha tingut molt èxit. L'organització perfecta, ens hem sentit molt ben acollits pels companys i companyes de Badalona. També ha corregut algún Mojito per celebrar que la marxa arribava a la seva fi.

Ens hem escampat pels passadissos i alguna aula de l'escola per descansar; avui ha estat la darrera nit que hem dormit en terra dur i en sacs i demà ens espera l'últim tram d'aquesta Marxa. Estem cansats però molt motivats i contents; estem aconseguint un grup coordinat i ben entès de persones de bressol fins universitat, estudiants i famílies i arreu on anem tenim rebudes molt acollidores i que ens animen a seguir el camí plegades i a seguir la lluita per la pública.

Marina Perez i Ramon Font

8a Etapa: dissabte 31 d'agost de 2013 Badalona - Barcelona

Avui ens hem llevat amb l'expectativa de la cloenda, de la fi d'aquesta Marxa que, tot i complir-se una setmana des que vam sortir de Ribes de Freser, ens sembla com si portéssim un mes convisquent i caminant de població en població portant les insignies grogues i les consignes en defensa de l'educació pública.

Tres companys s'han acostat a Barcelona per recollir l'equip de so que ens servirà per entrar amb força i ressò a Barcelona.

La resta ens hem llevat al voltant de les 8, bastant perjudicats per les darreres caminades i hem esmorzat gràcies a la col·laboració de Badalona es mou que ens ha ofert pastes i pà amb tomàquet, embotits i cafè.

Hem recollit les motxilles sabent que aquesta ha estat la darrera nit que hem passat junts i juntes, i les hem portat fins la Plaça de la vila on haviem quedat amb gent de Badalona que participava en la Marxa fins a Barcelona.

A la Plaça hem repartit manifestos i hem vengut samarretes (les quals ens ajuden a sufragar la marxa) fins que ha arribat el camió amb l'equip de so i hem carregat les bosses. Un grup molt nombrós de persones han emprès la marxa sota el "Rigau, divina, treballa d'interina" i el "Li diuen retallades i no ho són, són privatitzacions...."

Anant cap a Sant Andreu i passant pel pont del camí vell erem un grup cada cop més nombrós, i en arribar a Fabra i Puig una trentena de persones ens esperaven amb aplaudiments; ens hem retrobat amb companys i companyes que han fet algun tram de l'etapa i que ens han vingut a trobar per seguir junts fins el final! Ha estat un moment emocionant i hem recorregut la Meridiana plegats i plegades fent veure a la Barcelona del dissabte abans de començar el curs que la lluita no s'acaba, només acaba de començar.

Quan hem passat per l'Escola Els Encants una nena petita, des del camió, ha cantat una consigna defensant l'escola i s'han fet parlaments contra el malbaratament de diners públics en obres faraòniques com el Mercat dels encants. Al ritme de "Sí que hi ha diners, els tenen els banquers" hem seguit la marxa fins l'Hospital del Mar, on ens hem ajuntat amb les companyes de les ambulàncies en lluita i moltes més que han anat incrementant el nombre de manifestants.

Així, creixent en nombre, sota un sol imponent, i gràcies als refrigeris d'un company de marxa que oferia fruita i aigua als participants, hem enfilat per Paral·lel dirigint-nos a l'IMEB on s'ha criticat la privatització de les Escoles Bressol.

L'arribada a Sants amb l'Elèctrica Darma ha estat un esclat de passió entre la marxa i el barri. Ens hem presentat nosaltres i l'Assemblea Groga de Sants. La rebuda en tots els índrets durant la marxa ha estat el millor de tot. Ens han ofert menjar, allotjament, ànims i fins i tot ens han arribat a comprar calçotets. Hem notat l'agraïment d'haver decidit que els seus pobles fossin a l'itinerari de la marxa.

El dinar ha sortit d'un concurs de paelles que es feia al barri, boníssimes totes. De sobretaula hem fet una assemblea de valoració de la marxa on tothom ha copsat que, en endavant, totes les que hi hem participat estem conjurades en la lluita per l'escola pública fins que guanyem. No ens aturarem fins que les polítiques de serveis públics canviin completament.

La cloenda de la marxa ha estat un acte amb la participació de força col·lectius en lluita a Barcelona. El resum el podríem extreure d'un discurs de Manuel Màrquez: "qui no lluita, no guanya".

Revistes "Laiac". Números publicats:
laiac01 - laiac02 - laiac03 - laiac04 - laiac05 - laiac06 - laiac07 (Vaga General)