Què fa la banca a les escoles?

Marina Pérez (@marinotperez), és professora a l’educació pública, una de les dinamitzadores de la PLEEC (Plataforma per una Educació en Economia Crítica) i delegada de la USTECSTEs (IAC)

La setmana passada va sortir a la premsa l’escàndol de Jose Antonio Moral Santín, l’ex-vicepresident de Caja Madrid durant 19 anys consecutius, catedràtic d’economia, el qual responia amb absolut menyspreu i manca d’ètica al voltant dels més de 450.000 euros que es va gastar fent ús de la seva tarjeta black, davant la comissió d’investigació de la crisi financera del Congrés dels Diputats.

Jose Antonio Moral Santín encarna l’esperit del capitalisme en el sentit més pur de la paraula: mentre ell s’embutxacava aquests centenars de milers d’euros, famílies senceres eren expulsades per la policia de les seves llars perquè no havien pogut pagar algun dels terminis de la hipoteca a Caja Madrid, l’entitat bancària que els hi havia donat el crèdit, segurament sense alertar dels seus perills.

 

Aquesta manca d’ètica de Santín no és un cas aïllat. El cas de les preferents també ens deixava sense alè, al conèixer que les entitats bancaries haurien vengut fons d’inversió d’alt risc enganyant directament al client (recordem, un milió de persones afectades a qui no se’ls hi havia donat la informació veraç).

Roldrigo Rato, Jose Luis Olivas, Miguel Sanz, Jose Antonio Aisiaín. I una llarga llista de polítics i banquers imputats que escenificarien el que de veritat són les entitats financeres convencionals (organitzacions que viuen de l’especulació i de l’endeutament/crèdit) i els valors que representa la banca capitalista.

 

La setmana passada també es va llençar la campanya “Què hi pinta la banca a les escoles”. Aquesta campanya està promoguda per la PLEEC (Plataforma per una Educació en Economia Crítica), que aplega més de 70 entitats (entre les quals la IAC en formem part) que han donat suport a un manifest en contra de l’EFEC (Educació financera a les escoles de Catalunya).

Aquesta campanya pretén que el Departament d’Ensenyament acabi el programa EFEC. Aquest programa, que es va iniciar el 2012, és un conveni amb l’Institut d’Estudis Financers (IEF), on hi són representats la major part de bancs i caixes que d’alguna manera van ser còmplices o responsables de la crisi-estafa financera (La Caixa, BBVA, Banco Santander..).

 

Aquest programa, l’EFEC, obre les portes dels instituts públics de Catalunya a aquestes entitats financeres perquè vagin a fer proselitisme dels seus productes, de l’economia capitalista i d’alguns dels seus principis (crèdit-deute com a única forma de consum). Els hi deixen fer 5 hores de classe a treballadors/es de la banca que durant alguns dies abandonen les oficines bancaries i es traslladen a una aula, amb un material que ha elaborat l’IEF, on expliquen continguts bàsics de finances.

 

Des de la PLEEC sabem que aquest programa respon a les directrius de la OCDE, el Plans d’Alt Nivell que recomanaven desplegar Plans d’Educació financera als països membres de la UE per tal de recuperar la confiança de la ciutadania en aquestes entitats tant desprestigiades després de la crisi-estafa.

Per tant, l’EFEC és un programa que prové de la Unió Europea i que pretén netejar la cara de les entitats financeres i normalitzar els valors capitalistes usant per aital fi als i les adolescents, futurs clients dels seus productes de crèdit.

És una estratègia sibil·lina, i avui dia que tant es parla d’adoctrinament, aquest sí que en seria un clar exemple.

 

Dins la PLEEC s’agrupen entitats molt diverses, un ampli ventall que va des de sindicats fins a cooperatives, passant per organitzacions d’economistes i professorat d’economia, així com representants de la banca ètica.

 

El que ens uneix és acabar amb aquest programa. El que ens uneix és el reconeixement de les diferents  perspectives sobre l’economia (la feminista, la crítica, la social..) i la necessitat que aquestes siguin apreses per el nostre alumnat, sempre de la mà del professorat format i que ja treballa als centres educatius. El que ens uneix és la certesa que si s’han de donar continguts de finances als nostres joves, sens dubte no han de ser els treballadors/es de la banca qui ho faci (tal i com hem vist al principi de l’article, aquests no estan legitimats moral ni èticament per entrar als centres educatius a alliçonar a ningú), i sens dubte no han de ser els continguts de les finances capitalistes única i exclusivament. S’ha de parlar de les finances ètiques, de les alternatives al capitalisme, de la moneda social, de formes d’organització no basades en el capital, sinó en altres recursos com el temps, les cures, els intercanvis.  S’han de posar en qüestió els ciments mateixos de l’economia, el que vol dir i el que implica.

 

Per això, perquè som entitats que el que volem és un jovent format en economia crítica i amb esperit transformador, demanem que el programa EFEC surti dels nostres instituts.

 

La PLEEC exigeix al Departament d’Ensenyament que acabi amb l’EFEC i demana a les direccions dels instituts públics, que quan el Departament els hi ofereixi aquests tallers, diguin NO, i si ja l’estan fent, que el proper curs NO EL TORNIN A DEMANAR.

 

Fem fora la banca de les escoles. Aturem l’EFEC.