Comunicat sobre l’accident mortal d’un treballador de Glovo

La Intersindical Alternativa de Catalunya conjuntament amb les altres organitzacions implicades amb la lluita dels Riders, i davant la mort d’un company, convoca Roda de Premsa aquest proper 30 de maig.

La Federació d’Altres Activitats de la Interdindical Alternativa de Catalunya, juntament amb el seu servei jurídic de referència; el Col.lectiu Ronda; i la Plataforma Riders X Derechos (en la s’hi vinculen seccións sindicals de Riders pertanyent a la IAC-FAA i de les quals l’empresa en tenia constància abans de la formulació de les denúncies) el 5 de juliol del 2017 vam emprendre una denúncia a Inspecció de Treball per la vulneració dels drets de les treballadores de Deliveroo, en aquell cas i posteriorment, el 19 de juliol del 2018, en una segona denúncia, de l’empresa Glovo.

En ambdues denúncies, es reivindicava el fet de la vinculació laboral dels i les treballadores amb l’empresa, i es denunciava, a tots els efectes, la figura de fals autònom a la qual els Riders estaven sotmesos i que els desapropiava de qualsevol dret laboral. Dita denúncia i sabent que la situació era igual a la resta de territoris de l’Estat espanyol, on aquestes empreses operaven, vàrem fer extensiva la proposta per tal que, altres organitzacions sindicals i de riders, emprenguessin el mateix camí.

Un dels punts del que sempre hem alertat al llarg d’aquests dos anys, ha estat la manca de seguretat en el treball. El fet que l’empresa no reconegui als repartidors com a personal laboral, suposa que no hi té cap tipus de responsabilitat vinculada, tampoc la de la seva seguretat, de manera que davant de qualsevol accident, és el treballador o treballadora la que respon. Tanmateix, cal tenir en compte, les pressions cap als treballadors per efectuar les entregues en el mínim temps possible, fet del que vam alertar perquè suposava un factor de risc laboral, el qual augmentava durant els dies de molta afluència a la ciutat, o de pluja.

Desgraciadament, el pitjor dels pronòstics s’ha complert. La passada matinada del 26 de maig, en Pujan, un noi Nepalí de 22 anys, va morir mentre feia una entrega per Glovo. La mort d’en Pujan, no és una casualitat, sabíem que l’escenari era propi per a un aconteixament tan dissortat com aquest i ho portem denunciant públicament des de fa molt temps.

Amb aquesta mort, estem davant de la perversió més absoluta del model d’explotació que suposa el del fals autònom. Morir treballant, sense ser treballador. Ha estat en Pujan, però podria haver estat qualsevol dels Riders que operen a Barcelona, a Madrid o a València, entre d’altres localitats.

No entrarem ara a determinar quines són les conseqüències socials i econòmiques que suposa un model d’explotació laboral com aquest, la pitjor de totes elles, ja sabem quina és. La precarietat mata, i ens mata a totes i cadascuna de nosaltres, siguem o no siguem Riders. D’igual manera, les empreses que fan ús d’aquesta figura són responsables de les conseqüències que comporta; però també ho són els governs estatals i autonòmics que permeten la seva existència. La mort d’en Pujan és el fruit d’un model que ja totes coneixem. Un model que hem de combatre fins que desaparegui; no únicament del sector de repartidores de menjar; sinó de tots i cadascun dels sectors on s’ha instaurat. És per això, que en el nostre cas, emprendrem; a banda de les denúncies ja interposades a la inspecció laboral; tots i cadascun dels mecanismes legals per tal de demostrar la responsabilitat de Glovo en tot el que s’ha esdevingut.

Finalment, volem comunicar públicament, que l’empresa, Glovo, s’ha posat en contacte amb nosaltres al llarg d’aquests dies per asseure’s i negociar. Se’ns fa molt difícil que això succeeixi després d’una mort. Davant la iniciativa, volem deixar clar que mai ens hem negat a seure, sempre i quan vagi per davant la fi de la figura del fals autònom a l’empresa i el compromís de contractació laboral del personal; amb l’acompliment de tots els drets i tota la normativa;  com també, la negociació d’un conveni col.lectiu. Només així, podem compartir un espai per prendre decisions al respecte.

Us convoquem a totes i tots aquest proper dijous 30 de maig a les 11’00h a l’Aula Ronda (C/ Sant Pere més alt 59) on ampliarem aquesta i altres informacions.

Intersindical Alternativa de Catalunya

Federació d’Altres Activitats