Varvara Stepanova

Varvara Fiódorovna Stepánova va nèixer a l’actual Lituània el 1894. Va ser una artista polifacètica: poeta, pintora, dissenyadora gràfica, de tèxtil i escenografies. Va ser un dels pilars del Constructivisme soviètic (art al servei de la revolució, reflex de l’època de la mecanització).

De família camperola, va poder tenir una bona educació a l’Escola d’Art de Kazan on va conèixer el també artista A. Rodtxenko amb qui és va casar.

Abans de la Revolució Russa, va viure amb Rodtxenko i V. Kandinsky en un mateix apartament. Amb Aleksandra Ekster i Liubov Popova es va convertir en figura rellevant del moviment artístic de Moscou, essent conegudes com Les Amazones per la seva lluita perquè l’art de les dones fos reconegut sense atendre el seu sexe.

Durant la revolució soviètica abanderà l’avantguarda i fou un exemple de la lluita per l’emancipació de la dona. Recolzada per l’estat (una fet poc usual) va ajudar amb el seu art a prendre mesures importants per millorar l’estatus social de la dona (legislacions en matèria de costums, dret de les dones a la jornada de 8 hores, a negociar salaris), en definitiva, uns drets polítics que pretenien ser com els dels homes.

El nou art abstracte, a la Rússia d’inici del segles XX, era una culminació d’influències del cubisme, el futurisme italià i l’art camperol tradicional. Stepànova sempre es va interessar per disciplines que ajudessin que l’art fos accessible a les masses.

Abans de militar en el Constructivisme, havia dissenyat obres Cubofuturistes. Quan el moviment es va convertir en avantguarda mundial es va convertir en una de les principals dissenyadores del Comunisme visual, una estètica que encara es pot apreciar avui dia.

Després de la revolució del 1917 va abandonar la pintura de cavallet i es va dedicar, juntament amb la seva amiga Popova, al disseny gràfic i l’escenografia teatral. Van dissenyar roba de treball i d’esport buscant sempre la funcionalitat.

Va ser membre de l’Institut de Cultura Artística; organització creada el 1920, per l’avantguarda russa, per investigar les perspectives artístiques de Rússia després de la revolució. El 1921 va ser l’única dona que va participar en una sèrie de conferències que van explicar la teoria artística del Constructivisme.

La seva obra poètica està influenciada pels poetes del futurisme rus, però va ser innovadora en allò que es va anomenar poesia visual no objectual.

A Varvara Stepánova se la coneixia com a L’artista frenètica per les seves ganes de provar-ho tot. Va morir a Moscou el maig de 1958.

 

Històries de dones històriques (3)

Des de la Secretaria de comunicació de la IAC, durant la setmana del 8 de març d’enguany, publicarem una sèrie de ressenyes de dones del segle XX que, sent molt poc conegudes al nostre país, són d’alguna manera d’importància històrica.

Aquest conjunt de ressenyes te com a objectiu visibilitzar el tracte històric diferencial que han rebut les dones, on s’ha menystingut la seva importància; mentre homes amb nivells de protagonisme històric son prou reconeguts, el coneixement mediàtic d’aquest dones és mínim.

La selecció d’aquest grup de dones és totalment casual, no respon a cap criteri, a part de ser poc conegudes, al nostre país, i d’haver pogut trobar aquesta informació en diversos espais web, especialment, Viquipèdia.